Lingvistik lyder måske både svært og kedeligt, men med besøg fra den århusianske sprogzone bliver sprogbeskrivelse leveret i en stand-up-agtig indpakning. Det er for eksempel ret afgørende, hvordan ’ma’ udtales på den største kinesiske dialekt. Det er nemlig et såkaldt tonesprog, hvor måden ’ma’ synges på afgør, om det betyder ’mor, hash, hest eller det-jeg-lige-har-sagt-er-et-spørgsmål’.
    

Udover viden om hvordan sprogsystemer grundlæggende er bygget op og flettet sammen med verdens kulturer, blev alle 1.g’ere på Solrød Gymnasium introduceret til dialekter. Og dem er der mange af i Danmark. Der går fx en linje igennem Jylland, hvor man øst for grænsen siger ’huset’, mens man vest for grænsen siger ’a hus’. Majoriteten af 1.g’erne mente vestjydernes bøjning lød lettere retarderet, men blev dog lidt udfordret af, at man bruger samme system bruges på engelsk, fransk, tysk og spansk…
    

Opdagelserne og udfordringerne fortsatte med lekter på tværs af alder, sociale grupper, etniske baggrund og brug af kropssprog, hvor man meget let går helt galt i byen. Pointen blev tydelig. Forskellige sprogbrug viser hvem vi er, det er meget forskelligt og altid under forandring.