Elevvenligt ugeskema

NYHED: Fra august 2024 lancerer vi et nyt ugeskema, som er helt særligt for Solrød Gymnasiums elever. Det gør vi efter meget nøje skemaberegninger og en kæmpe tro på, at vi skaber mere motiverende dage for vores elever på denne måde. Og motiverede elever? De lærer en masse. Det ved vi.

Fordele ved det nye ugeskema

Med det nye skema vil du som elev opleve større enkelthed i dagligdagen. Mindre eftermiddagsudmattelse og mere overskud til fællesskab på tværs af klasser og årgange; til alt det, der også skal have lov at fylde i et fedt ungdomsliv. Blandt andet får du fri kl. 14 hver fredag, med mindre der er særlige undtagelser. Og du får flere eftermiddage om ugen, hvor du kan vælge at gå hjem kl. 14 eller at blive til fælles aktiviteter med andre.

Nedenfor kan du se et skema-eksempel. Eftermiddagstimerne består af færre boglige aktiviteter, og der er ganske få fag- og lærerskift per dag. Derfor bliver lektiearbejdet mindre tungt. Nedenunder skemaet kan du dykke ned i endnu flere elevfordele ved det nye skema og se eksempler på eftermiddagsaktiviteter. Nogle frivillige, andre obligatoriske.

Og nederst på siden finder du svar på de spørgsmål, som mange af vores nuværende elever har stillet.

Højreklik og vælg ‘Åbn billede i nyt faneblad’ for at se det i stor størrelse.

Højreklik og vælg ‘Åbn billede i nyt faneblad’ for at se det i stor størrelse.

Myter, der skal knuses allerede nu

  • Får vi mindre faglig undervisning med det nye skema?
    NEJ. Mængden af faglige timer er den samme – vi lægger blot modulerne anderledes. Ellers ville vi ikke kunne leve op til at være et fagligt ambitiøst gymnasium.
  • Skal SG’s elever arbejde hårdere før kl. 14 for at nå alle timer på et år?
    NEJ. Vi har bl.a. minimeret spildtimer i ugeskemaet, så du får alle de undervisningstimer du har krav på, før skoleåret slutter.
  • Er nogle timer efter kl. 14 så frivillige?
    JA. Nogle af multitimerne bliver obligatoriske, så vi netop når det vi skal ifølge loven, men vi forsøger at lægge de mindre boglige fag efter kl. 14. Andre multitimer vil være opgave- og lektietimer, der gør det sjovere at gå kl. 15.40. Endnu andre multitimer er mere frie og kreative, som fx. elevband, billedværksted, elevudvalgshygge, festplanlægning med mere. Og ja: Nogle af multitimerne vil være frivillige at møde op til. Vi kalder eftermiddagstimerne efter kl. 14 for ”multitimer”, fordi de kan bestå af alt muligt fællesskabsgivende. Men også af praktisk faglighed eller fællesarrangementer med mødepligt.